Gıda ve İçecek Sektörlerinde Esas Faaliyet Kar Marjları
Yüksek enflasyon nedeniyle maliyetlerin sürekli arttığı bu dönemde şirketler için karlılıklarını korumak çok daha önemli bir hale geldi. Karlılığını sürdüren hatta artıran şirketler yatırımcılar için de cazibe merkezi konumuna gelmektedir. Son dönemde yatırım araçları içinde alternatifsiz kalan borsada yükselirken, karlılığı iyi olan, yüksek kar açıklayan şirketlerin hisselerindeki getiriler çok daha yüksek oldu. Dünyada yaşanan kuraklık ve Rusya-Ukrayna savaşı 2022 yılında özellikle gıda sektöründe karlılıkların artmasını sağladı. Biz de bu nedenle 3. Çeyrek bilançolarının ardından gıda ve içecek sektörlerindeki kar marjlarını inceledik.
Şirketlerin net karlarında finansman gelir ya da giderleri, duran varlık satışı vb. tek seferlik gelirler gibi etkenler nedeniyle gerçek faaliyet performanslarını yansıtmayan gelişmeler etkili olabiliyor. Bu nedenle kar marjlarını incelediğimiz bu çalışmamızda Esas Faaliyet Kârlarını kullanmanın daha doğru olacağını düşündük. Aşağıdaki tabloda gıda ve içecek sektörü şirketlerinin son 2 yıllık esas faaliyet kar marjları yer almaktadır. Kar marjlarının yüksekliğiyle birlikte oynaklığı da geleceğe yönelik projeksiyonlar için önemlidir. Bu nedenle EFK marjlarının yanında Sharpe net kâr marjı oranı da yer almaktadır. Bu oran şirketlerin ilgili dönemler arasında kar marjlarındaki oynaklığı hesaplamaktadır. Bu oranın 2’den büyük olması tercih edilir. Bununla birlikte tablonun son sütununda fiyat / kazanç oranları da bulunmaktadır.
Tablo incelendiğinde esas faaliyet kar marjlarının yüksekliği ve istikrarı açısından gıda sektöründe 3 şirket, içecek sektöründe de 2 şirket dikkat çekmektedir. Mavi ile boyalı olan Frigo-Pak, Tat Gıda, Tukaş, Coca Cola İçecek ve Elite Organik Gıda’nın EFK marjlarının sektör ortalamasına göre yüksek olduğu görülür. Ancak belki de bundan daha önemlisi bu kar marjlarındaki istikrarlı seyirdir. Bunların yanı sıra tabloda Ülker Bisküvi de dikkat çekmektedir. Şirketin esas faaliyet karlılığı aslında yüksek ve istikrarlı bir seyir izlemektedir. Ancak yüksek finansman giderleri nedeniyle son 4 çeyrektir zarar açıklamaktadır. Şirketin finansman yükünü azaltması durumunda önümüzdeki dönemlerde kar açıklaması söz konusu olabilir. Ayrıca içecek sektöründe Tuborg’un da karlılık oranların istikrarlı ve yüksek olduğu görülmektedir. Ancak şirket halka açıklık oranının %5’in altında olması nedeniyle Piyasa Öncesi İşlem Platformu’nda tek fiyat yöntemiyle işlem görmektedir. Bu nedenle yatırımcılar için çok cazip olmayabilir. Bu çalışmamızda yatırımcılarımıza gıda ve içecek sektörlerindeki şirketlerin son 2 yıllık kar marjlarıyla ilgili bilgi vermeyi amaçladık. Buradaki bilgiler hisse seçimi için bir yatırım tavsiyesi değildir.