Boeing Üzerinde Kara Bulutlar: 737 Max Krizi
Havacılık sektöründe üretim faaliyetlerinde bulunan Boeing, 2024 yılı ilk çeyreklik bilançosunu 24 Nisan günü açıkladı. 737 Max krizinin, havacılık devini sarsıntıya uğrattığı, gelir verilerinde ortaya çıkıyor. Boeing CEO'su Dave Calhoun yaptığı açıklamada: “İlk çeyrek sonuçlarımız, kaliteyi artırmak amacıyla 737 üretimini yavaşlatmak için aldığımız acil önlemleri yansıtıyor." dedi.
Boeing’in faaliyet kolları arasında, ticari uçaklar (BCA); savunma, uzay ve güvenlik (BDS); küresel hizmetler (BGS) ve Boeing Capital (BCC) bulunuyor. Şirket bu faaliyet kollarından elde ettiği gelirini, yıllık bazda %8 düşüşle 16,6 milyar Dolar düzeyinde gerçekleştirdi.
BCA geliri, 4,7 milyar Dolar düzeyine geriledi. BCA geliri, özellikle Boeing 737 uçaklarının teslimatın azalması nedeniyle önemli ölçüde düştü. Boeing 737 teslimatları 67 adet uçak ile sınırlı kaldı. Kalite ve güvenliği artırmak için üretim yavaşladı. Boeing 787 uçaklarının teslimatı ise 13 adet olarak gerçekleşti. Üretimin yakın vadede yavaşlaması bekleniyor. Üç adet 767 model uçak teslimatıyla birlikte, toplam uçak teslimatı 83 adet olarak gerçekleşti. Boeing, geçen yılın aynı döneminde 130 adet uçak teslim etmişti, bu durum yıllık bazda neredeyse yarı yarıya teslimatlarda düşüşe işaret ediyor.
Bununla birlikte Boeing, birinci çeyrekte hala 131 sipariş aldı ve ticari sipariş birikimi hala yaklaşık 448 milyar dolar değerinde 5.591 uçaktan oluşuyor.
BDS geliri, artan hacimle ile birlikte, yıllık bazda %6 artışla 7 milyar Dolara yükseldi. BGS geliri de yüksek ticari hacim sayesinde, yıllık bazda %7 artışla 5 milyar Dolar oldu.
Boeing’in çeyreklik bazdaki gelirinin yıllık bazda %8 oranında düşüşle 16,6 milyar Dolar düzeyinde gerçekleşmesi, şirketin net zararının sürdürülmesine neden oldu. Bir önceki çeyreğe göre zararın azalması söz konusu olsa da şirket 23 milyon Dolar net zarar sergiledi. Geçtiğimiz her çeyreklik döneminde zarar eden şirket, son 6 çeyreklik dönemde bu durumu sürdürüyor. Bu durumun ne zaman tersine döneceği ise merak konusu olarak kalmaya devam ediyor.
Boeing Analizi
Boeing hisse fiyatını kısa vadede değerlendirdiğimizde, 34 periyotluk üstel hareketli ortalamanın desteklediği 170,00 – 173,00 bölgesini takip etmekteyiz. Hisse fiyatı ilgili bölge altında işlem gördüğü sürece, düşüş isteği sürebilir. Aşağı yönlü hareketlerin devamında 164,00 ve 160,70 seviyeleri gündeme gelebilir.
Alternatif durumda, pozitif yönlü beklentinin hakim olabilmesi için, 170,00 – 173,00 bölgesi üzerinde kalıcılığa ihtiyaç duyulabilir. Bu durumda 176,00 ve 179,00 seviyelerine doğru hareket alanı oluşabilir. Bu aşamada 176,00 seviyesinin göstereceği tepki, yükseliş beklentisinin devamlılığına ışık tutabilir.