Lisanslı ve Geniş Yetkili Aracı Kurum - Lisans No: G-039 (398)

Haziran 2024 Otomotiv Satışları: Marka Rekabeti ve Regülasyon Dinamikleri

02 Temmuz 2024 GCM Araştırma & Analiz- Araştırma & Analiz

Kaynak: ODMD

Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD)  verilerine göre; 2024 yılı Haziran ayı otomobil ve hafif ticari araç pazarı 2023 yılı Haziran ayına göre %5,3 azalarak 106.238 adet oldu. Geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre azalış görüldü ancak kampanyaların etkisiyle Mayıs ayının üzerinde bir satış gerçekleşti.

2024 Haziran ayında otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre %3,6 azalarak 87.858 adet olurken, hafif ticari araç pazarı %12,6 azalarak 18.380 adet oldu. Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2024 yılı Ocak-Haziran döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre %3,7 oranında artarak 577.981 adet olarak gerçekleşti. Otomobil satışları, 2024 yılı Ocak-Haziran döneminde geçen yıla göre %7,3 oranında artarak 462.955 adet, hafif ticari araç pazarı ise %8,7 azalarak 115.026 adet oldu.

Otomobil pazarı segmentlere göre bakıldığında; Pazarın %87,5’i vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerindeki araçlar oluşturdu. C segmenti otomobiller 256.440 adetle %55,4 pay, B segmenti otomobiller 146.401 adetle %31,6 pay aldı.

Açıklanan verilere göre 2024 yılı Haziran ayında toplam satışlarda ilk 5’de yer alan markalar;

1- FIAT → 12.809
2- RENAULT → 11.334 
3- FORD → 7.649
4- CHERY → 7.511
5- VOLKSWAGEN → 6.739

Kampanyalarda görülen artışla birlikte Mayıs ayında 4.sırada yer alan FIAT Haziran ayında 1.sıraya yükseldi. Mayısta 1.sırada yer alan Renault 2.sıraya geriledi. Listede dikkat çeken kısım ise Chery’de görülüyor. Temmuz ayında devreye girmesi beklenen Genel Güvenlik Yönetmeliği’nin etkisiyle stokların eritilmesinin hız kazandığı izleniyor.

Ayrıca TESLA ve TOGG teslimatlarına bakıldığında;

1- TESLA → 2.670
2- TOGG → 1.733

Gelişmeler;  7 Temmuz’da yürürlüğe girecek Genel Güvenlik Yönetmeliği 31 Ağustos 2024 tarihine ertelendi. Stokların eritilmesi için ek süre tanınmış oldu denilebilir. Böylece markaların kampanyalarının hız kazanması mümkün görünüyor. Değişiklik sadece ulusal tip onayı ile üretilen araçları kapsıyor. Yerli yedek parça stoklarının azaltılmasıyla ilgili önemli bir karar olduğu belirtiliyor. (https://sanayigazetesi.com.tr/otomobilde-31-agustos-ertelemesi-hangi-araclari-kapsiyor-iste-detaylar/)

Teknik Bakış; Mayıs ayında 840 dolar seviyesine yükselerek tarihi zirvesini yenileyen sektörde bir miktar kar realizasyonu gerçekleşse de son 5 aylık dönemde 740 dolar üzerinde kapanış gerçekleşmesiyle genel görünüm pozitif seyrediyor. Fakat son süreçte yaşanan baskılanmayla beraber kritik bölge olan 740 dolar seviyesine yaklaşmış durumda. Bu bölge altında kalıcı davranış sektöre yönelik beklentilerde önemli bir değişim oluşmasını sağlayabilir. Bir tepki hareketi yaşanması halinde bir süre 740 – 840 dolar bölgesinde dalgalanma izlenebilir. Bu açıdan 740 – 840 dolar bölgesi dışındaki fiyatlama davranışı sektörün genel görünümünü daha net yorumlayabilmek adına önemlidir.

Genel Değerlendirme; Yılın ikinci çeyreğini geride bırakırken otomotiv pazarında daralma devamlılığını koruyor. Her ne kadar markalar stoklarını eritmek amaçlı kampanyalar uyguluyor olsalar da güç kaybı görülmeye devam ediyor. Uygulanmakta olan politikaların etkisiyle beraber kredi maliyetlerinin yüksek olması satışların olumsuz yönde etkilenmesine sebep olduğu söylenebilir.

GCM YATIRIM sizin için hazır! Yatırıma başlamaya hazır mısınız?
Yardıma mı ihtiyacınız var? Müşteri temsilcimize merhaba deyin!
Web sitemizi ziyaret eden kullanıcılara mümkün olan en iyi yatırım deneyimini sunabilmek için çerezler (cookieler) kullanmaktayız. Çerez politikalarımızın detaylarına buradan ulaşabilirsiniz.