Eylül 2024 Otomotiv Satışları; Daralma Sürüyor
Kaynak: ODMD
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre; 2024 yılı Eylül ayı otomobil ve hafif ticari araç pazarı 2023 yılı Eylül ayına göre %9,4 azalarak 87.740 adet oldu.
2024 Eylül ayında otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre %11,82 azalarak 69.634 adet olurken, hafif ticari araç pazarı %1,6 artarak 18.106 adet oldu. Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2024 yılı Ocak-Eylül döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre %0,9 oranında azalarak 849.892 adet olarak gerçekleşti. Otomobil satışları, 2024 yılı Ocak-Eylül döneminde geçen yıla göre %1,3 oranında artarak 675.273 adet, hafif ticari araç pazarı ise %8,4 azalarak 174.619 adet oldu.
→ Otomobil pazarı segmentlere göre bakıldığında; Pazarın %86,6’sını vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerindeki araçlar oluşturdu. C segmenti otomobiller 374.595 adetle %55,5 pay, B segmenti otomobiller 206.650 adetle %30,6 pay aldı.
Açıklanan verilere göre 2024 yılı Eylül ayında toplam satışlarda ilk 5’de yer alan markalar;
1- RENAULT → 9.683
2- FIAT → 7.721
3- FORD → 7.351
4- VOLKSWAGEN → 5.841
5- PEUGEOT → 5.055
FIAT Haziran, Temmuz ve Ağustos ayındaki zirvesini Renault’a bıraktı ve Eylül ayında 2.sıraya geriledi. İlaveten Opel 5.sıradaki yerini Peugeot’a bıraktı.
Ayrıca TESLA ve TOGG teslimatlarına bakıldığında;
1- TESLA → 2.475
2- TOGG → 2.200
Teknik Bakış; Sektörün Aralık 2023’te 590 dolar seviyesini dip kabul edip yukarı yönlü hareketin ivme kazandığı dikkat çekmekteydi ancak Eylül ayını 590 dolar seviyesinin altında kapattı. Ekim ayında 590 – 535 dolar bölgesini yakından takip ediyor olacağız. Bölge üzerinde kalıcılık halinde yeniden 840 dolar seviyesine doğru yükseliş izlenebilir. Bölge altında kalıcılaşma halinde ise uzun vadeli takip ettiğimiz 455 dolar (120 aylık ortalama) seviyesine doğru baskının oluşması gündemimizde yer alabilir.
Özetle; Otomotiv pazarında daralma devamlılığını koruyor. Şu anda araç bulunabilirliği arttı ancak sıkı para ve maliye politikaları nedeniyle kredi maliyetlerinin yükselmesi ve buna bağlı olarak harcamaların kısıtlanması sektörde talebin zayıf kalmasını sağlıyor. Faiz oranlarının yüksek seyretmesi tüketici harcamalarını ve kredi kullanımını sınırlıyor. Yılın son çeyreğinde ise firmaların yapacağı kampanyalar ve faiz indirim döngüsünün başlayabileceği beklentisi, talebi kısmen canlandırabilir.