Lisanslı ve Geniş Yetkili Aracı Kurum - Lisans No: G-039 (398)

Türkiye Havacılık Sektörü ve Sektör Liderleri

21 Şubat 2025 GCM Araştırma & Analiz- Araştırma & Analiz Borsa

Türkiye’nin havacılık sektöründe son yıllarda büyük bir gelişme göstererek bölgesel ve küresel bağlantı noktalarından biri haline geldiği görülmektedir. Yolcu sayıları ve gelirler açısından bakıldığında da büyümeye devam ettiği ve önümüzdeki dönemde de devam edeceği beklenmektedir. Bir yanda Türk Hava Yolları’nın prestijli, global vizyonu, diğer yanda Pegasus'un yenilikçi, erişilebilir yaklaşımlarıyla, Türkiye'nin havacılık sektörünün gücünü katladığı görülmektedir. Hem ekonomi hem de yüksek gelirli yolculara hitap eden bu iki havayolu şirketi, Türkiye’yi havacılığın merkezine taşımaktadır. Yüksek yolcu kapasitesi, genişleme stratejileri, filolarındaki son teknoloji uçaklar ve hizmet kaliteleri ile THYAO ve PGSUS’un sektördeki liderliklerini her geçen gün daha da güçlendirdiğini görmekteyiz. 4.çeyrek finansalları açıklanmadan öncede genel olarak sektör ve şirket görünümlerine kısaca değineceğiz.

İlk olarak Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğünün hava yolu uçak, yolcu ve yük verilerine bakacak olursak;

Aralık 2024’te iç hatlarda 66 bin 642, dış hatlarda 57 bin 738 uçak trafiği gerçekleşti. Üst geçişlerle birlikte toplam uçak trafiği 169 bin 473 seviyesine ulaştı. Bu, geçen yılın aynı dönemine göre iç hatlarda %3,7, dış hatlarda %7,3 artış anlamına gelmektedir. Aynı dönemde toplam yolcu sayısı 15,56 milyon olurken, yıllık %8,2’lik bir büyüme kaydedildi. Havalimanlarında taşınan kargo miktarı ise 380 bin 913 ton olarak gerçekleşti.

2024 genelinde iç ve dış hatlardaki toplam uçak trafiği 2,29 milyon oldu. Bu da bir önceki yıla göre %5,5’lik bir artış anlamına gelmektedir. Yolcu trafiği 230,2 milyon kişiye ulaşarak %7,5 büyüdü. Havalimanlarında toplam 4,94 milyon ton yük taşınırken, bu rakam bir önceki yıla göre %11,1 artış gösterdi.

Özetle, Türkiye’de havacılık sektörünün hem yolcu hem de kargo taşımacılığında istikrarlı bir büyüme sergilediği söylenebilir. Bununla beraber yolcu sayılarındaki artış, hem iç turizmin hem de uluslararası seyahatin güçlü seyrettiğini gösterirken, kargo taşımacılığındaki çift haneli büyüme, lojistik ve dış ticaretin gelişmeye devam ettiğine işaret ediyor. Küresel ekonomik belirsizliklere rağmen, Türkiye’nin havayolu altyapısının ve havalimanlarının rekabet gücünü artırmaya devam ettiği de söylenebilir.

Eurocontrol’ün Avrupa Havacılık Genel Bakış raporuna göre;

1 Ocak – 9 Şubat 2025 tarihleri arası ortalama günlük uçuş rakamları aşağıdaki tabloda verilmiştir.

Kaynak: Eurocontrol

Türk Hava Yolları, yukarıda belirtilen tarihler arasında Avrupa'daki en fazla uçuş gerçekleştiren ikinci hava yolu şirketi olurken günlük ortalama 1.392 uçuş gerçekleştirmiştir. Pegasus ise ortalama 517 uçuş ile listenin 10.sırasında yer almıştır.

1 Ocak – 9 Şubat 2025 tarihleri arası Havalimanları günlük uçuş rakamları aşağıdaki tabloda verilmiştir.

Kaynak: Eurocontrol

İstanbul Havalimanı, 1 Ocak – 9 Şubat 2025 tarihleri arasında günlük ortalama uçuş trafiği Avrupa Havalimanları istatistiklerine göre, günlük ortalama 1.371 uçuş ile 1. sırada yer alırken, Sabiha Gökçen Havalimanı ortalama 667 uçuş ile 10. Sırada yer almaktadır.

Ocak Ayı Trafik Verileri

THYAO: Ocak 2025’te toplam yolcu sayısı %8,2 artarak 6,8 milyona yükseldi. Yurt dışı yolcu sayısındaki büyüme %10,0 ile 4,5 milyon olurken, yurt içi yolcu sayısı %4,9 arttı. Dıştan dışa transfer yolcu sayısı %8,5 artarak 2,8 milyona çıktı. En yüksek büyüme ise Afrika, Uzak Doğu ve Kuzey Amerika bölgelerinde kaydedildi. Kapasite %7,5 artarak 21,5 milyar AKK'ya ulaştı. Yolcu doluluk oranı ise %82,4’e çıkarak 2,1 puanlık artış sağladı. En büyük kapasite artışı Kuzey Amerika ve Uzak Doğu’da gerçekleşti. Kargo faaliyetlerinde ise Ocak ayında yatay bir seyir izlendi ve toplam kargo miktarı 149,7 bin tonla değişim göstermedi. Genel görünümde yolcu doluluk oranı, yolcu sayısı ve yurt içi kargo operasyonlarındaki artış sebebiyle Ocak ayı verilerinin olumlu olduğu söylenebilir.

PGSUS: Ocak 2025'te toplam yolcu sayısı, bir önceki yılın aynı ayına göre %20 artarak 3,19 milyona ulaştı. Yurt içi yolcu sayısı %12 artarken, yurt dışı yolcu sayısı %25 artış gösterdi. Toplam yolcu doluluk oranı %85,3'e yükseldi, ancak yurt içi doluluk oranı %90,0'a çıkarken, yurt dışı doluluk oranı %82,6'ya geriledi. Kapasite büyümesi %19 artışla 5,71 milyar AKK'ya ulaştı. Yurt içi kapasite %11 artarken, yurt dışı kapasite %21 artış kaydetti. Özetle yolcu sayısındaki artışın Ocak ayı verilerinin olumlu karşılanmasında etkili olduğu söylenebilir.

2024 3.Çeyrek Finansalları

THYAO 2024’ün üçüncü çeyreğinde 51.540 milyon TL net kar açıklayarak piyasa beklentilerini aştı. Satış gelirleri %31,18 artarak 221.815 milyon TL’ye ulaştı. Ancak, artan faaliyet ve finansman giderleri nedeniyle net kar marjı %30,36’dan %23,24’e geriledi. FAVÖK %5,90 artarak 59.088 milyon TL’ye yükseldi. İhracat oranı %88,79 seviyesinde gerçekleşti. Genel olarak, maliyetlerin karlılığı baskılamasına rağmen, net karın beklentilerin üzerinde gerçekleşmesi ve gelir büyümesi, güçlü çeyrek performansına işaret etti.

PGSUS 2024 yılının üçüncü çeyreğinde 10.824 milyon TL net kar açıkladı. Piyasa beklentisi 9.960 milyon TL’ydi. Bir önceki yılın aynı dönemine göre net kar %40,2 oranında büyüme, FAVÖK %33,02, net satış büyümesi ise %42,78 artış gösterdi. Net karın beklentilerin üzerinde açıklanmış olmasında, yolcu sayısındaki ve Arz Edilen Koltuk Kilometre değerindeki artışla birlikte gelirlerdeki yükselişin etkili olduğu görülürken düşük seyreden yakıt fiyatlarının da karlılık üzerindeki maliyet baskısını hafiflettiği görülmektedir. Genel olarak bakıldığında, beklentilerin üzerinde gerçekleşen çeyreklik net kar rakamı, yolcu sayısı ve satış gelirlerindeki artış güçlü çeyrek performansına işaret etti.

Kaynak: Fastweb (Cari dönem verileri)

THYAO 2024 yılının 4.çeyreğine ilişkin finansallarını 28 Şubat 2025 tarihinde, PGSUS ise 4 Mart 2025 tarihinde açıklayacak. Yolcu sayısındaki büyüme ile yakıt fiyatlarındaki düşüşün, 4.çeyrek finansallarına olumlu yansıması beklenebilir. Özellikle THYAO’nun güçlü satış performansı ve kargo gelirlerinin 4.çeyrekte de büyüme sağlanabileceğine işaret ettiği söylenebilir. PGSUS’unda benzer şekilde yolcu trafiğindeki artış ve yakıt maliyetlerindeki iyileşme ile olumlu finansallar açıklaması beklentiler dahilinde yer almaktadır. Model portföyümüzde yer verdiğimiz THYAO’nun 3.çeyrek finansal sonuçlarına göre 9A24 ciro rakamı 552 milyar TL’ye ulaştı ve 2024 ciro beklentimizi 734,3 milyar TL’ye, FAVÖK beklentimizi 143,9 milyar TL’ye revize ettik. AOSM maliyetini %27,3 olarak güncelledik ve FAVÖK marjını bu yıl %19,6, gelecekte %17,4 olarak öngörüyoruz. Hedef fiyatımızı ise 335 TL’den 424 TL’ye yükseltmiştik. 4.çeyrek finansalları açıklandığında yeniden bir gözden geçirme yapacağımızı da belirtmekte fayda görüyoruz.

Açıklanan finansallar sonrasında en güncel gelişmelere 2024 4. Çeyrek Bilanço Dönemine Giriş: Sektörel Beklentiler ve Değerlendirmeler raporuna tıklayarak bilgi sahibi olabilirsiniz. İlaveten Model Portföyümüze de bağlantı üzerinden ulaşabilirsiniz.

GCM YATIRIM sizin için hazır! Yatırıma başlamaya hazır mısınız?
Yardıma mı ihtiyacınız var? Müşteri temsilcimize merhaba deyin!
Web sitemizi ziyaret eden kullanıcılara mümkün olan en iyi yatırım deneyimini sunabilmek için çerezler (cookieler) kullanmaktayız. Çerez politikalarımızın detaylarına buradan ulaşabilirsiniz.