Tesla’da Zorlu Bekleyiş: Rekabet ve Siyaset Çaprazında Finansallar
Elektrikli araç piyasasının en önemli oyuncularından Tesla, 2025 yılına ait ilk çeyreklik dönem finansal sonuçlarını açıklaması bekleniyor. Şirketin finansallarını 22 Nisan günü sunması bekleniyor.
Tesla 2024 yılında Çin rekabetinin baskısını hissetmeye başlamıştı. Bu durum şirketin finansallarında zayıflığın yaşanmasına olanak tanırken, bir yandan şirketin CEO’su Elon Musk siyasetle ilgilenmeye başladı. Bu durumun yanına ABD ile Çin arasındaki karşılıklı atılan gümrük vergileriyle ilgili kararlar eklenirken, Tesla hisse fiyatı bu çapraz etkilerin altında gerileme yaşadı.
Çin rekabeti şirketin temel faaliyeti olan otomotiv satışlarının yavaşlamasına alan bıraktı. Şirketin teslimatları yıllık bazda yaklaşık %13 oranında gerileme gösterdi.
Tesla 2025 yılı ilk çeyreğinde 336 bin 681 adet (Model 3/Y + Diğer Modeller) araç teslimatı gerçekleştirdi. Satışların içinde en yüksek pay yine 323 bin 800 adet araçla Model 3 / Y’den oluştu. Geriye kalan kısım 12 bin 881 adetle diğer modellerden oluştu.
Şirketin gelirlerini sadece araç teslimatları değil aynı zamanda verilen servis hizmet, enerji üretimi ve satışı gibi kalemler de yer almayı sürdürüyor. Araç teslimatlarından 18 milyar 659 milyon Dolar gelir elde edilirken, servisler ve diğer hizmetlerden 2 milyar 848 milyon Dolar gelir söz konusu oldu. Enerji üretimi ve depolamada gerçekleştirilen satış ve kiralama faaliyetlerinden ise 3 milyar 61 milyon Dolarlık gelir elde edildi. Tesla’nın faaliyetlerinde otomotiv satışları halen en yüksek payı almaya devam etse de bu pay giderek azalırken, enerji üretimi ve depolama segmenti ağırlığını giderek artırıyor.
Tesla oluşan gelirlerinin coğrafyaya göre dağılıma ayırdığımızda; 2024 yılı son çeyreklik dönem itibariyle ABD satışları toplam gelirin %47,16’sını oluşturarak en büyük payı almaya devam ediyor. Diğer yandan Çin’den elde edilen gelirler %23,54 oranında bulunuyor. Bu durum ticaret savaşları göz önüne alındığında, Tesla’nın bu konulara karşı bir miktar hassasiyetinin oluşabileceğine işaret ediyor. Diğer ülkeler ise yaklaşık %29,3 oranında bir payı oluşturuyor.
Tesla’nın tüm bu faaliyetleri sonucunda toplam geliri 25 milyar 707 milyon Dolara ulaştı ve yıllık %2,1 oranında büyüme gösterdi. Brüt kar 4,179 milyar Dolara gerilerken, değişim yıllık bazda %5,8 oranında hissedildi. Aynı zamanda FAVÖK ve faaliyet karının da düştüğü gözlemlendi. Bu duruma rağmen Tesla net karını yıllık bazda %16 oranında artırarak 2,322 milyar Dolarlık bir performans sergiledi.
Burada şirketin faiz harcamaları, döviz kuru farklılıkları gibi, operasyon dışı harcamalarındaki artış önemli bir boyuta ulaşarak FAVÖK ve faaliyet karının baskılanmasına neden olduğunu söyleyebiliriz.
Bu durum aynı zamanda şirketin marjlarında da baskının yaşanmasına neden oldu. Brüt kar marjı %16,26 oranına, yıllık %7,8 oranında yavaşlama gösterdi. FAVÖK marjı yıllık %8,5 oranında gerilerken, %11,98 oranında kaydedildi. Faaliyet kar marjı yıldan yıla %24,9 oranında gerilerken, %6,16 oranında elde edildi. Net kar marjı %71,4 oranında düşerek, %9,01 oranında sonuçlandı.
Burada şirketin marjları yavaşlarken, ana faaliyet konusu olan otomotiv satışların brüt kar marjının gerilediği gözlemleniyor. 2025 yılı ilk çeyreğinde de bu soğumanın sürmesi, buna karşılık enerji üretimi ve depolama faaliyetleri brüt kar marjında toparlanma bekleniyor.
Net karda yaşanan bu gerileme, Tesla’nın karlılık oranlarında da baskıya işaret etti. Öz sermaye karlılığı %62,6 oranında azalarak, %10,46 oranında sonuçlandı. Aktif karlılığı %60,9 oranında düşerek, %6,2 oranına geriledi. Yatırılan sermaye karlılığı (ROIC) da %69,9 oranında yavaşladı ve %6,36 oranında kaydedildi.
Tesla bu sonuçlar ve cari fiyatlarla birlikte 776,9 milyar Dolarlık bir piyasa değerine sahip. Bu durum aynı zamanda şirketin benzerleri arasındaki en yüksek piyasa değerine işaret ediyor.
Tesla, bu fiyatlarla 110,04 fiyat / kazanç çarpanıyla işlem görüyor. Şirketin beklenen F/K çarpanı 96,81 ile benzerlerinin medyan değeri olan 31,39’un üzerinde yer alıyor.
Tesla, %6,36 yatırılan sermaye karlılığı ile benzerlerinin medyan değeri olan 3,5’ten yukarıda bir orana sahip. Bu durum aynı zamanda Ferrari’den sonra en yüksek ikinci orana işaret ediyor. FAVÖK marjı anlamında ise medyan değerin üzerinde bir marj ile çalışan şirket; Ferrari ve Toyota’dan sonra en yüksek marjla faaliyetlerini sürdürüyor.
Bu görünümün ardından, Bloomberg tarafından hazırlanan şirkete yönelik 2025 yılı ilk çeyreklik dönem beklentilerini ele aldığımızda;
Gelirin 21 milyar 571 milyon Dolar tutarında elde edilmesi öngörülüyor. En yüksek beklenti 27,069 milyar Dolar ve en düşük beklenti 18,627 milyar Dolar düzeyinde bulunuyor. Gelirin beklentileri karşılaması halinde yıllık %1,3 oranında artış yaşaması öngörülüyor.
FAVÖK’ün 3,242 milyar Dolar düzeyinde gerçekleşmesi düşünülüyor. Beklenti aralığı en yüksek 4,577 milyar Dolar ve en düşükte 1,749 milyar Dolar ile karşımıza çıkıyor. Piyasa beklentisinin yakalandığı durumda FAVÖK, yıllık bazda %34,1 oranında artış yaşayabilir.
Net karın 1,6 milyar Dolar ile sonuçlanması bekleniyor. Beklentiler 2,708 milyar Dolar ve 858 milyon Dolar arasında değişim gösteriyor. Beklentinin karşılanması halinde net kar yıllık %41,7 oranında artış gösterebilir.
Hisse başı karın 0,44 Dolar seviyesinde gerçekleşmesi öngörülüyor. Piyasa beklentileri en yüksek 0,67 Dolar ve en düşük 0,26 Dolar aralığında yer alıyor.
Tesla Analizi
Tesla hisse fiyatını kısa vadede teknik açıdan değerlendirdiğimizde, 13 ve 34 periyotluk üstel hareketli ortalamaların desteklediği 244,00 – 255,00 bölgesini takip etmekteyiz. Hisse fiyatı ilgili bölge altında oluştuğu sürece, beklentimiz düşüş yönündedir. Gerilemeler sürdükçe 238,00 ve 230,00 destekleri gündeme gelebilir.
Alternatif durumda, yükseliş isteğinin baskın hale gelebilmesi için, izlediğimiz bölgenin üst bandı 255,00 üzerinde 4 saatlik kapanışların oluşması gerekebilir. Bu halde 265,00 ve 275,00 dirençleri gündeme gelebilir. Bu aşamada kısa vadeli düşen trend çizgisinin desteklediği 265,00 seviyesinin tutumu, yukarı yönlü beklentinin sürebilmesi adına izlenebilir.